2009-10-19

Martin Beck
Här kommer ett inlägg

som älskas av varje svensk. Om det inte vore för att jag bara träffat två i mitt som tycker om beck (Min far och John Pettersson) så skulle jag förmodligen bara rabblat det jag tänker skriva tills jag somnar i min egna spya i hallen. (bor på 19 kvadrat med överpris, så lägenheten fylls rätt snabbt)


MARTIN FUCKING BECK
Är en man, som inte bara är jävligt kapabel till att bli slagen i huvudet (till att döma av filmerna, utan också saknar all kompetens till att utreda fall.
Rent filmiskt så är Beck bra på att lösa fall när människor i sin närmiljö omedvetet ger honom tips (Som hans dotter, granne och den dubbade jävla tysken).

ENSLINGEN
heter en Beckfilm, som handlar om en pajsare som bor öde på en skärgårds-ö, som hittas ihjälslagen i sitt hus. I mitten av filmen hittar dom en video med en död kvinna som filmen inleds med (hittas död) i vattnet knullas bakifrån på. Poängen här är att senare i rullen, som uppenbarligen är handfilmad för att kameran går runt båda två: så inser dom att den döda pajsarn i huset är han som ligger med tjejen, när hon är vid liv. Det roliga är att det krävs tills dom hittar en annan kvinna som är med i sexakten berättar att hon var den som filmade pajsarn när han i princip våldtog den stackars asiatentjejen, som är död. Poängen är att det krävs fan inget proffs i vilken tidsålder som helst, att begripa att vandrande stativ finns inte, i alla fall inte för en halvsjaskig idiot i en villa på en öde skärgårdsö.



VAD SOM ÄR AWESOME
med Beckfilmerna är att dom inte fuckar upp digitala medier. Alla vi känner väl igen hur dom beter sig i CSI och alla filmer ever made, att varje Operativ System man ser i ilm har ljud som inte finns, programvaror som inte ens finns i framtiden, och allt är så jävla löjligt. Ni vet vad jag menar, som att ser det ut som en PC har det gamla MacOS 8 ljudscheman, har det ett windows-interface har dem ofta en Macmus. I en av mina favorit Beckfilmer (Spår i Mörker) eller som TV4 döpte den till när på:an på TV4 var för jävla bakfull (mord i tunnelbanan) så sätter dom en standard som heter duga. Filmen handlar om ett gäng ungdomar som spelar ett "live" där dom valsar runt och släcker ner tunnelbaneperronger och halshugger folk. Detta gör dom även digitalt som "social measurment" eller någon slags rankningssystem (min personliga tolkning) vilka som är bäst. Det spännande är att när Becks mordrotel hittar det spelet dom kör - som då är i gurnden ett av världens bästa spel MARATHON 2 - DURANDAL av Bungie. Det spännande här, och som är min huvudsakliga poäng; att dom faktiskt, inför en film, har gjort en Mod till spelet, vilket kräver en del arbete och förmodligen ett sökande av en viss kompetens - för att göra det som alla filmskapare bör göra - ett trovärdigt scenario.



Awesome är ordet. Den karamelljäveln borde alla filmskapare kvävas på - för det är PRECIS som en dålig reasturant: Du berättar sällan vilken film/matställe som är bra - utan man berättar än hellre om hur dom sög röv.

Detta är en kort historia om Beckfilmerna som; är för mycket hatade kontra hur mycket vissa av dom borde framstås som det främsta inom svenk filmkultur, jag i sånna fall gärna hade fortsatt recensera om intresse visas här på bloggen.

Tack för mig

0 kommentarer: